Bipolair en Corona: ritme is belangrijk

Dat de corona pandemie problemen met zich meebrengt is inmiddels wel duidelijk, zeker voor de psychische sector. Maar hoe zit dat bij bipolariteit eigenlijk? Zelf merkte ik de afgelopen maanden hoe belangrijk ritme is in een tijd waarin alles veranderd.

Thuis door corona? Toch ritme houden!

Een van de belangrijke dingen die je veel terugziet in behandelplannen, signaleringsplannen en actieplannen is ritme. Een vaste tijd naar bed en er ook op een vaste tijd uit en met een zekere vastigheid de dag door. Want hoe minder je omgeving wisselt, hoe stabieler, en dus ook hoe stabieler je stemming. In een tijd waarin echt alles onzeker is en alles veranderd vond ik dit zelf het moeilijkste.

Ritme is nu eenmaal belangrijk. Dus nog even een laatste rondje gamen om 11 uur ‘s avonds is misschien wel leuk, en nee je hoeft er de volgende dag misschien niet vroeg uit, maar is het voor je stemming wel zo slim? Het antwoord daarop is waarschijnlijk nee. Nu zal het van één keertje niet gelijk ellende worden, maar het is heel makkelijk om je ritme dus compleet los te laten! Iets wat niet slim is voor iemand die behoefte heeft aan vastigheid.

Toch nog werk, wel anders

Voor de mensen die wel zijn blijven werken is er ook een hoop veranderd. Maatregelen zorgen voor ander contact, andere handelingen en meer regels zorgen voor een nieuwe structuur op de werkvloer. Of misschien werk je wel thuis! Allemaal dingen die toch anders zijn dan anders. Ze halen jouw dagritme toch overhoop, zonder dat je dat misschien direct door hebt.

Oftewel, er is een hoop veranderd. En hoe ga je daar nu het beste mee om? Zelf vind ik dat erg lastig. Ik ben namelijk totaal geen ochtendmens. Even langer blijven liggen vind ik heerlijk, maar verstoord mijn ritme en zorgt er indirect voor dat mijn avondritme ook direct verstoord word omdat ik later ga slapen! Daarom is het belangrijk voor mij om ondanks dat ik geen structuur van buitenuit krijg, ik zelf structuur ga aanbrengen.

Dagplanningen

Een manier om dit te doen zijn dag- en weekplanningen. Vaste planningen die je helpen om wat structuur aan te brengen. Op welke dag was je standaard? Ga je op tijd naar bed en sta je op tijd op? Wanneer ga je stofzuigen? Dingen die heel logisch klinken, maar toch belangrijk zijn om vastigheid aan te geven, zeker nu met de corona onzekerheid.

Ook wandelen helpt tegen onrust voor mij. Als ik onrustig ben ik mijn hoofd vind ik het fijn om even een rondje te gaan wandelen of een rondje in de auto te rijden door de polder. Gewoon even weg. Daar hou ik dan ook rekening mee in mijn schema’s. Zo zorg ik dat ik mijzelf niet isoleer in huis en af en toe toch even afleiding heb.

Verder hou ik digitaal contact met vrienden en familie. Iets wat erg belangrijk is in deze tijd. Het is even niet anders, maar zo kun je toch nog contacten behouden zonder teveel risico’s te nemen of ingewikkeld te moeten doen door de regels.

Share your thoughts